• تاریخ انتشار : 1398/09/19 - 16:02
  • بازدید : 821
  • تعداد بازدید : 167
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
روابط عمومی بیمارستان امام حسین (ع)

"اینترونشنال انکولوژی" بال چهارم درمان سرطان

"اینترونشنال انکولوژی" بال چهارم درمان سرطان ؛ نخستین بیمار متاستاز کبدی به روش microwave ablation در بیمارستان امام حسین (ع) درمان شد.

درمان متاستاز کبدی توسط دپارتمان رادیولوژی مداخله ای ودرمانهای کم تهاجمی صورت گرفت.
دکتر سید علی اکبرمهدوی " متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی" ابراز کرد : سرطان روده بزرگ به رشد سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ) گفته می‌شود . سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در ایران است و شیوع آن به دلیل تغذیه نامناسب ، مصرف سیگار و سبک زندگی رو به افزایش می باشد. این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها اتفاق می‌افتد که می‌توانند به بافت‌های دیگر بدن حمله کنند (متاستاز) یا در آن‌ها تکثیر یابند . از جمله ارگانهای درگیر کننده ، کبد می باشد که متاسفانه در این موارد میزان مرگ و میر افزایش می یابد.
این عضو هیئت علمی افزود : به‌ صورت سنتی سه روش درمانی جهت درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد که شامل جراحی ، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است . جراحی ، شایع‌ترین روش درمانی در تمامی مراحل سرطان به‌ حساب‌ می‌آید . در پرتودرمانی از اشعه با انرژی بالا برای کشتن سلول‌های سرطانی و کوچک‌نمودن اندازه تومور استفاده می‌شود . تولید اشعه می‌تواند خارج از بدن ، توسط ماشین‌های خاص یا داخل بدن ، از طریق مواد تولیدکننده اشعه صورت‌گیرد . پرتودرمانی به‌تنهایی یا همراه با جراحی و شیمی‌درمانی انجام‌ می‌شود .در روش شیمی درمانی از داروها جهت کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود . با پیشرفت تکنولوژیهای پزشکی امروزه بال چهارمی نیز به عنوان درمانهای سرطان در زمینه اینترونشنال انکولوژی پدید آمده است . در این روش با هدایت تصویربرداری روشهای درمانی به صورت موضعی برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد . از جمله روشهای نوین دیگر می توان به درمان شیمی درمانی داخل کبدی(TACE) اشاره نمود که درآن دوز بالایی از داروی شیمی درمانی فقط داخل سلولهای تومورال تزریق می شود و عوارض سیستمیک شیمی درمانی کاهش می یابد. همچنین روشهای درمانی جدید تری از قبیل microwave یا RF ablation نیز در سالهای اخیر به درمان بیماران سرطانی کمک می کنند. روشهای جدید به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته طول مدت اقامت در بیمارستان را کوتاه تر میکند و بالطبع بیماران هزینه کمتری را خصوصا در بیمارستانهای دولتی که مجهز به این تکنولوژی هستند ، متحمل خواهند شد.




وی گفت : روش microwave ablation جایگزین موارد جراحی ضایعات متاستاتیک روده به کبد است . در این روش در حالی که بیمار بیهوش است یک الکترود مخصوص از طریق پوست و تحت هدایت CT Scan وارد ضایعه می شود و از طریق این الکترود جریان microwave با فرکانس 300 مگاهرتز تا 300 گیگا هرتز وارد بافت تومورال می شود . ارتعاشی که این امواج ایجاد می کنند باعث تولید حرارت تا دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 10-5 دقیقه می شود ، بافت تومورال سوزانده و نکروز می شود.در این روش پیشرفته طول مدت بستری بیمار در بیمارستان به یک روز کاهش می یابد.
دکتر مهدوی متذکر شد : این روش می تواند بعنوان درمان قطعی و درمان علامتی در ضایعات اولیه هم در کبد و هم در ریه یا ضایعات متاستاتیک استفاده شود. همچنین در درمان ضایعات اولیه کبد و ریه که به هردلیلی امکان جراحی وجود نداشته باشد (اعم از نامساعد بودن شرایط عمومی بیمار، بیمارانی که دچار بیماری پیشرفته هستند و امکان شیمی درمانی و جراحی و رادیوتراپی وجود ندارد ) از این روش جایگزین می توان استفاده کرد.


وی افزود : بیماری که به این روش تحت درمان قرار گرفت آقای 36 ساله مورد کانسر کولون با متاستاز کبدی بود که علیرغم کموتراپی سیستمیک ، ضایعات کبدی باقی مانده بود. بیمار از سرویس انکولوژی جهت درمان ارجاع شد . دو ضایعه از طریق Microwave سوزانده شد و بیمار پس از یکروز با حال عمومی خوب مرخص گردید.
شایان ذکر است : کلینیک اینترونشنال رادیولوژی بیمارستان امام حسین (ع) روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 8 الی 14 در واحد آنژیوگرافی پریفرال پذیرای بیماران می باشد. مراجعین محترم می توانند جهت اخذ نوبت با شماره 77583043 تماس حاصل نمایند.

  • گروه خبری : علمی
  • کد خبر : 86114
کلید واژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب